BNG bank Circusprijzen 2014 – 2020

Circomundo behartigt belangen van jeugdcircussen in Nederland.

BNG Bank Circusprijs 2015 Okidoki Uitreiking

BNG bank circusprijzen 2017-2020

Circomundo werkt samen met het Cultuurfonds van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) aan een versterking van het circusklimaat in Nederland. Na een aantal jaar een prijs te hebben uitgereikt voor de realisering van plannen van Nederlandse jeugdcircussen is voor de periode 2017 – 2020 gekozen om de prijs te richten op het talent dat afstudeert aan een van de HBO-circusopleidingen in Nederland.

Een breed samengestelde jury beoordeelt alle presentaties waarmee de 4e-jaars afstuderen. De drie meest interessante acts ontvangen een geldprijs om hun act verder te ontwikkelen, maar ook om te spelen op festivals en bij jeugdcircussen.

Het reglement en de jurysamenstelling wordt in het voorjaar van 2017 bekend gemaakt.

BNG Jeugdcircusprijzen 2011-2016

Sinds 2011 werken Circomundo, en het Cultuurfonds van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) samen om het jeugdcircus en jeugdcircustalent in Nederland te stimuleren. Daartoe werd de BNG Jeugdcircusprijs ingesteld. Jaarlijks werd een prijs uitgeloofd aan een jeugdcircus dat het meest interessante plan voor een nieuwe productie had ontwikkeld met daarnaast een prijs voor veelbelovend talent. Jeugdcircussen en talenten moesten zich zelf aanmelden om in aanmerking te komen voor de prijs.

In de afgelopen jaren zijn prijzen uitgereikt aan respectievelijk Circaso (Den Haag) in 2011, Circuskunst in 2012 (Oosterhout), Simsalabim (Eindhoven) in 2013, Nevermind (Zoetermeer) in 2014 en Okidoki (Meppel) in 2013.
Daarnaast werden de acts bekroond van Michael Betrian (jonglage) in 2012, Roxana Küwen (foot-juggling) in 2013, Luna & Marleen (partner-acrobatiek) in 2014.

Verloop BNG jeugdcircusprijs

Na een enthousiast begin is het aantal aanmeldingen voor de jeugdcircusprijzen in de loop der jaren gedaald. Gebleken is dat het ritme van de prijzen voor de jeugdcircussen (moment van indienen van plannen, feedback en al dan niet honoreren en toekennen van de prijzen) zich slecht verhoudt tot de verschillende ritmes bij de jeugdcircussen zelf. Gebleken is dat het ene jeugdcircus de plannen voor een nieuwe voorstelling anderhalf jaar van te voren opstelt, terwijl het andere dat enkele maanden vooraf doet. De wijzigingen in de procedure die na de eerste evaluatie zijn doorgevoerd hebben geen soelaas geboden.

De prijs heeft echter wel een aantal jeugdcircussen uitgedaagd om op een andere manier na te denken over het maken van een voorstelling en om nieuwe ambities te ontwikkelen. Voor alle deelnemende (dus niet alleen de prijswinnende) jeugdcircussen heeft het meedoen een positieve uitwerking gehad op het creatieproces. De prijswinnende circussen hebben een belangrijke stap in hun ontwikkeling kunnen maken.